x Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Informacja o cookies

Cierpkie znaczy skuteczne

data dodania: 31.10.2010

Informacje
Autor: Marta Danecka, dietetyk
Data dodania: 31.10.2010

Tagi: jabłka, ocet jabłkowy, odchudzanie, pektyny, witaminy, minerały.

Źródła:
  1. H.Ciborowska, A.Rudnicka, „Dietetyka, żywienie zdrowego i chorego człowieka”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009,
  2. M. Hamm, „Żywność naturalne lekarstwo”, Wydawnictwo Esprit, Kraków 2009,
  3. D. Heber, S. Bowerman, „Kolorowa dieta”, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006,
  4. Szustakowska – Chojnacka M., „100 roślin w twojej kuchni, wykorzystaj moc natury”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.

Ocet jabłkowy jest specyfikiem znanym w medycynie od dawna. Nieważne jaki masz typ figury czy problemy zdrowotne. Warto przypomnieć sobie o jego działaniu, może bowiem pomóc w leczeniu wielu dolegliwości, a nawet wspomóc odchudzanie.

Zobacz galerię

Dyskusje w grupach:
ostatnie wpisy w grupach

zobacz inne grupy...

Co kryje w sobie jabłko?

Jedząc jabłko, pewnie nie zastanawiasz się nad jego wartością odżywczą. Owoc ten jest nieocenionym źródłem wielu mikro- i makroelementów (potasu, wapnia, żelaza, sodu, fosforu, krzemu, magnezu, chloru, siarki) oraz kwasów organicznych (jabłkowy, cytrynowy, chinowy itd.). Wbrew pozorom nie zakwaszają one organizmu, a mają działanie odwrotne: działają alkalizująco. Jabłka są bogate także w cukry (glukoza, fruktoza), pektyny, witaminy (A, B1, B2, niacyna,C, E, PP) oraz błonnik.

W kwestii wartości żywieniowej owoców niezmiernie ważna jest ich dojrzałość, wielkość oraz gatunek. Nie bez znaczenia jest również sposób nawożenia gleby. Z kolei na smak jabłka wpływa zawartość olejków eterycznych i cukrów.

Masz problemy zdrowotne lub chcesz schudnąć? Zastosuj ocet jabłkowy!

Ocet jabłkowy jest produktem naturalnym powstałym z jabłek. Składniki odżywcze z owocu oraz substancje powstałe w wyniku fermentacji przechodzą do octu, dzięki czemu ma on wiele zdrowotnych właściwości:

  • poprawia trawienie,
  • zwiększa wydzielanie enzymów trawiennych,
  • przeciwdziała miażdżycy,
  • pomaga „spalać” tłuszcze,
  • przyczynia się do detoksykacji organizmu.

Stosowanie octu jabłkowego może być ułatwieniem w trakcie procesu odchudzania lub poprawy stanu zdrowia. Wspomniany specyfik stanowi świetne uzupełnienie sałatek lub dań mięsnych, a dzięki niemu potrawy nabierają dodatkowych walorów smakowych oraz zdrowotnych.

Pektyny zawarte w jabłkach, jak i occie jabłkowym ułatwiają walkę ze zbędnymi kilogramami. Poprzez działanie błonnika szybko czujemy się syci, przez co w konsekwencji mniej jemy. Wpływa on również na regulację perystaltyki jelit oraz zmniejsza zawartość cholesterolu LDL na rzecz HDL.

Ocet jabłkowy, tak samo jak jabłka, zawiera dużo potasu, fosforu, wapnia, sodu i innych pierwiastków. Zawarte są w nim również kwasy organiczne, takie jak cytrynowy, mlekowy czy octowy. Dodatkowym atutem octu jest zawartość aminokwasów i związków powstałych w trakcie procesu fermentacji.

Ocet jabłkowy można stosować w przypadku:

  • przeziębień,
  • wrażliwości na niskie temperatury,
  • problemów dermatologicznych,
  • zaparć,
  • zaburzeń pamięci.

Jak prawidłowo stosować ocet jabłkowy?

Przede wszystkim nie wszyscy mogą stosować ten specyfik. W przypadku, gdy cierpisz na problemy ze strony układu pokarmowego (na przykład wrzody) ocet jabłkowy jest niewskazany, bowiem pogorszy stan zdrowia.

Jeżeli nie masz tego rodzaju dolegliwości, ocet jabłkowy może przyczynić się do poprawy funkcjonowania twojego organizmu.

Stosując kurację octem jabłkowym, w zupełności wystarczą dwie łyżeczki na pół szklanki przygotowanej wody. Dodatkowo dla poprawy smaku możesz dodać także dwie łyżeczki miodu lub łączyć ocet z sokiem. Taki roztwór należy pić dwa-trzy razy dziennie przed posiłkami małymi łykami.

W przypadku stosowania zewnętrznego można stosować ocet nierozcieńczony bezpośrednio na skórę. Taka kuracja dobrze się sprawdza w przypadku predyspozycji do występowania odcisków. Smarowanie skóry octem jabłkowym zalecane jest także w przypadku skręcenia stawów.

Jeśli chcemy zapobiec wypadaniu włosów lub gdy silnie się one przetłuszczają, warto stosować rozcieńczony ocet jabłkowy.

Domowa produkcja – zrób to sam

Ocet można kupić w sklepie, jak również przygotować go w domu. Umyj kilka jabłek, w całości pokrój je na małe kawałki lub zetrzyj na tarce o dużych oczkach. Tak przygotowany owoc przełóż do dużego słoja i zalej przygotowaną wodą z cukrem (1 łyżka cukru na 1 szklankę wody). Naczynie przysłoń, obwiązując płótnem. Słoik ustaw w ciepłym miejscu, by owoce uległy fermentacji (ok. 4 tygodnie). Co parę dni przemieszaj masę drewnianą łyżką. Kiedy płyn przestanie się burzyć, przelej go do buteleczek, przecedzając przez gazę. Tak uzyskany ocet jabłkowy trzymaj w chłodnym zacienionym miejscu.

Komentarze użytkowników