A A A

Ziemniaki obniżają ciśnienie

data dodania: 30.09.2011

Informacje
Autor: Agnieszka Zimmermann
Data dodania: 30.09.2011

Tagi: ziemniaki, nadciśnienie tętnicze, nadciśnienie, białe ziemniaki, czerwone ziemniaki, zdrowa dieta

Źródła:
  1. www.naukawpolsce.pap.pl [dost. 29.09.2011, 15:06]

Naukowcy z University of Scranton w stanie Pennsylvania udowodnili, że ziemniaki mogą być zdrowe. Co więcej: spożywanie kilku sztuk dziennie przyrządzonych bez tłuszczu, obniża ciśnienie krwi u osób otyłych, nie powodując przy tym wzrostu masy ciała.

Zobacz galerię

Dyskusje w grupach:
ostatnie wpisy w grupach

zobacz inne grupy...

Podano czerwone ziemniaki

Analizie poddano spożycie czerwonych ziemniaków. Dlaczego właśnie ta odmiana zainteresowała naukowców? Jest ona bowiem bogata w różnego rodzaju związki chemiczne, które są korzystne dla zdrowia (antocyjany, karotenoidy, przeciwutleniacze z grupy fenoli). Do badania zaproszono 18 osób z nadwagą lub otyłością i nadciśnieniem tętniczym. Osoby te podzielono na dwie grupy. W ciągu miesiąca pierwsza grupa dziennie spożywała 6-8 ziemniaków w skórce, drugiej natomiast nie serwowano tych warzyw. Po pewnym czasie grupy zamieniły się dietami. W czasie trwania badania monitorowano ciśnienie krwi pacjentów.

Mit tuczących ziemniaków obalony

Wyniki okazały się zaskakujące, mając na uwadze krażącą opinię o tuczącym i niezdrowym wpływie ziemniaków na organizm człowieka. 
Duża liczba badanych równolegle stosowała leki na nadciśnienie, jednak było ono dodatkowo obniżane przez włączenie do diety ziemniaków. Ciśnienie rozkurczowe spadło o 4,3 proc. a skurczowe o 3,5 proc. W ciągu trwania eksperymentu u żadnego z uczestników nie zanotowano wzrostu masy ciała. Spożywanie ziemniaków nie wpłynęło również na poziom glukozy we krwi oraz na poziom lipidów. 
- Słowo "ziemniaki" ludzie kojarzą z tuczącym, bogatym w węglowodany i puste kalorie jedzeniem. W rzeczywistości, jeśli przygotuje się je bez smażenia i bez masła, margaryny czy śmietany, jeden ziemniak ma tylko 110 kilokalorii oraz wiele zdrowych związków roślinnych i witamin. Mamy nadzieję, że nasze badania pomogą zmienić opinie o ziemniakach – mówił kierujący badaniami dr Joe Vinson. Badacze planują rozpoczęcie badań dotyczących białych ziemniaków. Zdaniem specjalistów, również i one mogą mieć podobne właściwości. 
 
Poprzez obniżanie ciśnienia tętniczego, ziemniaki zapobiegają wystąpieniu udaru mózgu lub zawału serca u osób z nadciśnieniem.

 

 

Komentarze użytkowników