x Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Informacja o cookies

A A A

Dieta w walce z rakiem szyjki macicy

data dodania: 25.07.2011

Informacje
Autor: Jakub Tworkiewicz
Data dodania: 25.07.2011

Tagi: rak, nowotwór, rak szyjki macicy, szyjka macicy, macica, dieta, leczenie, witaminy, odżywianie

Źródła:
  1. 1) "Położnictwo i Ginekologia", Grzegorz H. Bręborowicz [red.], Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007,
  2. 2) "The Official Patient's Sourcebook on CervicalCancer By Icon Health Publications" Icon Health Publications 2001,
  3. 3) "Molecular Pathology of Gynecologic Cancer", [w:] “Current Clinical Oncology”, 2007,
  4. 4) "CervicalCancer: A Guide for Nurses"; Wiley 2009,
  5. 5) "Clinical Gynecologic Oncology"; Mosby 2007,
  6. 6) "Onkologia - podręcznik dla studentów i lekarzy"; pod redakcją Radzisław Kordek [red.], Wydawnictwo "Via Medica", Gdańsk 2007.

Odpowiednia dieta jest jednym z komponentów walki z nowotworem. Wprowadzanie jakichkolwiek zmian musi być kontrolowane przez lekarza i dietetyka.

Zobacz galerię

Ważnym elementem nowej diety jest stosowanie różnorodnych warzyw, owoców, roślin strączkowych oraz zmniejszenie przetwarzania roślin skrobiowych. Oprócz warzyw i owoców zaleca się urozmaicenie diety produktami zbożowymi, np. ciemne pieczywo, otręby, różnego rodzaju kasze i ryż niełuskany.

Rola witamin i minerałów

Istotnym aspektem w diecie są witaminy i inne minerały. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Kobieta chora na raka szyjki macicy, musi zwrócić uwagę na kilka konkretnych grup witamin. W leczeniu chorób nowotworowych szczególną uwagę warto poświecić grupie witamin, minerałów i enzymów posiadających działanie antyoksydacyjne. Nałęża do nich m. in.: witaminy A, beta-karoten, C, E oraz selen i koenzym-Q10.

Beta karoten, (czyli prowitamina A) to najbardziej aktywna forma witaminy A. Beta karoten przyjmowany w pożywieniu lub w postaci suplementów zostaje następnie przetworzony w organizmie w witaminę A. Dużo prowitaminy A zawierają, np. pomidory i marchew, poza tym witamina A znajduje się w nabiale i jajach. W organizmie ludzkim enzymem odpowiedzialnym za przekształcenie β-karotenu w retinal jest dioksygenaza β-karotenowa. Witamina A jest przyswajana przez organizm wtedy, gdy produkty roślinne zawierające witaminę A spożywane są razem z jakimiś tłuszczami podczas tego samego posiłku, gdyż jest ona witaminą rozpuszczalną w tłuszczach.

Główne mechanizmy ochronnego wpływu witaminy C, to zdolność tego związku do wychwytywania wolnych rodników tlenowych oraz blokowania reakcji nitrozowania. Antyutleniajace działanie witaminy C jest wspomagane poprzez obecność witaminy E. Jej działanie na komórki nowotworowe to hamowanie ich rozwoju, poprzez powstawanie w ich pobliżu nadtlenku wodoru. Gdy zaś już pacjent przeszedł przez walkę z chorobą nowotworową, witamina C może łagodzić objawy uboczne, np. radioterapii.

Naturalnymi źródłami witaminy C są m. in.: owoce cytrusowe, ananasy, czarne porzeczki, truskawki, jagody, papaja, melony, kantalupa, pomidory, ziemniaki, brokuły, kapusta, brukselka, warzywa ciemnozielono listne, zielony groszek, słodka papryka, rzodkiewka, cebula.

Około 1-2% tlenu, który jest wykorzystywany przez komórkę jest przekształcane w reaktywne wolne rodniki tlenowe, które mogą powodować zmiany w DNA komórki. Jeżeli nie działają procesy zapobiegania skutkom takich oddziaływań, DNA może zostać uszkodzone, a komórki mogą ulec mutacji, niekontrolowanym podziałom i transformacji nowotworowej. Działanie przeciwutleniające witaminy E zapobiega uszkodzeniom DNA i w ten sposób hamuje powstawanie komórek nowotworowych.

Naturalnymi źródłami witaminy E są m. in.: oleje roślinne, podroby (szczególnie wątroba), masło i inne produkty mleczne, żółtka jaj, pełnoziarniste produkty zbożowe, rośliny strączkowe, soja, warzywa ciemnozielono listne, orzechy, nasiona, słodkie ziemniaki.

Bardzo ważne jest, aby dieta zawierała również kwas foliowy, który zmniejsza ryzyko zachorowań na raka szyjki macicy u kobiet, które są zarażone wirusem HPV. Do produktów zawierających kwas foliowy należą: sałata, szpinak, kapusta, brokuły, szparagi, kalafiory, brukselka, pomidory, groch, fasola, soczewica, soja, buraki, orzechy, słonecznik, wątroba, żółtka jajka, pszenica, pomarańcze, banany, awokado.

Jak przyrządzać potrawy?

Jeżeli chodzi o sposób przyrządzania potraw powinno się unikać potraw smażonych, przypalonych, przygotowywanych na ruszcie, wędzonych oraz marynowanych. Korzystne jest natomiast, np. gotowanie na parze. Podczas przyprawiania potraw lepiej jest stosować przyprawy ziołowe, a ograniczyć spożywanie soli. Naczynia używane do gotowania powinny być szklane. Najbardziej szkodliwe są naczynia aluminiowe poddane działaniu termicznemu.

Koniec z nałogiem

Kobiety które są uzależnione od palenia papierosów, powinny zerwać z tym nałogiem. Dostarczane do organizmu szkodliwe substancje, po przejściu wielu reakcji biochemicznych w organizmie dostają do krwioobiegu. Ich toksyczne działanie może powodować uszkadzanie błon śluzowych szyjki macicy.

Należy pamiętać, że dieta jest elementem uzupełniającym leczenia farmakologicznego, czy chirurgicznego i nie można go zaprzestać. Wszelkie zmiany w ustalaniu diety powinny być konsultowane z lekarzem specjalistą i dietetykiem.

Komentarze użytkowników