x Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Informacja o cookies

A A A

Dieta w niedoczynności tarczycy

data dodania: 11.02.2011

Informacje
Autor: Karolina Wiekierak
Data dodania: 11.02.2011

Tagi: niedoczynność tarczycy, niedoczynność, tarczyca, dieta, odzywianie, jod

Źródła:
  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., „Żywienie człowieka . Podstawy nauki o człowieku”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000,
  2. Hasik J., Gawęcki J., „Żywienie człowieka zdrowego i chorego”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Osoby z niedoczynnością tarczycy bardzo często borykają się z problemem nadwagi, otyłości, bladości skóry oraz zaparć. Leczenie tego schorzenia opiera się na zwiększeniu podaży jodu w diecie oraz suplementacji hormonów tarczycy.

Zobacz galerię

Dyskusje w grupach:
ostatnie wpisy w grupach

zobacz inne grupy...

Po pierwsze: Jod

Pierwiastek ten jest niezbędny do produkcji hormonów tarczycy - trójjodotyroniny oraz tyroksyny, które warunkują podstawową przemianę materii, a także prawidłowy rozwój i funkcjonowanie mózgu oraz układu nerwowego. Dorosły człowiek potrzebuje około 160 μg jodu na dobę, w ciąży zapotrzebowanie to wzrasta do 180 μg, a podczas karmienia piersią do 200 μg. Jod występuje w znacznych ilościach w morskiej wodzie, zatem na ryzyko jego niedoboru szczególnie narażone są osoby zamieszkujące tereny odległe od morza.

Najlepszym źródłem jodu w pożywieniu są ryby morskie i owoce morza. Mikroelement ten zawarty jest również w warzywach, owocach, produktach zbożowych i produktach mlecznych. Jednak jego ilość w produktach uzależniona jest od miejsca uprawy albo hodowli. Jeżeli rośliny wzrastały na glebie ubogiej w jod, jego zawartość w pokarmach będzie niewielka. W przypadku produktów mlecznych ogromne znaczenie ma zawartość tego pierwiastka w paszy, którą karmione były krowy. Większą zatem ilość jodu będą zawierały produkty pochodzące z terenów nadmorskich .

W celu zapobiegania niedoborom jodu w Polsce istnieje obowiązek jodowania soli jodkiem potasu w ilości 30 +/- 10 mg/kg soli . Należy jednak pamiętać, że nie można stosować więcej niż 1 łyżeczkę soli dziennie. Jodem wzbogacane są także mieszanki mlekozastępcze dla dzieci. Również coraz więcej wód zawiera w swoim składzie ten pierwiastek. Przykładem może być woda Bonard, Jodica, Celestynka albo Kujawianka. Warto podczas robienia zakupów zwrócić uwagę na skład związków mineralnych zawartych w wodzie.

Zawartość jodu w 100 g produktu:

dorsz świeży – 110 μg

mintaj – 103 μg

sardynki – 99 μg

węgorz świeży – 60 μg

halibut – 52 μg

łosoś świeży – 44 μg

makrela – 40 μg

ser twarogowy - 40 μg

łosoś wędzony – 30 μg

sardynka w oleju – 25 μg

jajka - 21 μg

orzechy laskowe – 17 μg

pieczywo chrupkie – 14 μgkefir – 7,5 μg

maślanka – 5,9 μg

ryż brązowy – 4,5 μg

chleb żytni razowy – 2,7 μg

Po drugie: Powiedz "nie" substancjom wolotwórczym!

Utrudniają one wykorzystanie jodu z pożywienia oraz wpływają na syntezę i wydzielanie hormonów tarczycy. Zawarte są w roślinach krzyżowych ( kapuście, kalafiorze, brokułach), orzeszkach ziemnych oraz warzywach strączkowych. Pomimo, że goitrogeny zawarte w warzywach krzyżowych ulegają częściowej neutralizacji podczas gotowania, osoby ze stwierdzoną niedoczynnością tarczycy powinny ograniczyć spożycie tych produktów.

Po trzecie: Postaw na białko

Pamiętaj o codziennym spożywaniu białka, szczególnie pochodzenia zwierzęcego, ponieważ jest pełnowartościowe. Zawiera ono wszystkie niezbędne aminokwasy w proporcjach zapewniających ich maksymalne wykorzystanie do syntezy własnych białek ustrojowych. Każdego dnia na talerzu powinno więc królować mięso drobiowe, ryby, jogurty, kefiry, mleko oraz sery. Ogranicz spożycie mięsa wieprzowego ze względu na dużą zawartość tłuszczu. Odpowiednie do potrzeb organizmu spożycie białka bezpośrednio wpływa na tempo metabolizmu organizmu, a także stymuluje produkcję hormonu wzrostu odpowiedzialnego za spalanie tkanki tłuszczowej. Należy pamiętać o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów, ponieważ dostarczając białko i jednocześnie dostatecznie nie nawadniając organizmu można doprowadzić do uszkodzenia nerek. Zaleca się codziennie pić około 1,5-2 litrów wody, najlepiej wzbogacanej jodem.

Po czwarte: Zwalczaj zaparcia

Niedoczynności tarczycy często towarzyszą uporczywe zaparcia. Można z nimi walczyć poprzez wprowadzenie prawidłowych nawyków żywieniowych. Należy jeść pełnoziarniste produkty zbożowe, tj. grube kasze, pieczywo razowe , ryż brązowy, warzywa, owoce, pełnoziarniste musli oraz otręby. Produkty te zawierają duże ilości błonnika stymulującego perystaltykę jelit i ułatwiającego wypróżnianie. Zaleca się jedzenie 5 małych posiłków, równomiernie rozłożonych w ciagu całego dnia oraz nie spożywanie kolacji później niż 3 godziny przed pójściem spać. Wskazane jest jedzenie co najmniej 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia. Jedną porcją może być owoc, warzywo (ok.120 g) albo szklanka soku. Najnowsze badania zalecają spożywanie nieograniczonej ilości warzyw w ciągu dnia, ze względu na ich niską wartość kaloryczną oraz jednoczesne bogactwo witamin, składników mineralnych i błonnika. Żeby błonnik w pełni mógł zadziałać w organizmie, niezbędna jest odpowiednia podaż płynów. Pamiętaj zatem o piciu wody oraz ziołowych i owocowych herbat. Osobom cierpiącym na zaparcia pomaga także jedzenie śliwek suszonych, siemienia lnianego, jabłek oraz regularnie wykonywany masaż brzucha.

Po piąte: Walcz ze zbędnymi kilogramami, ale mądrze

Chorzy cierpiący na niedoczynność tarczycy często pomimo usilnych starań nie mogą pozbyć się zbędnych kilogramów. Dzieje się tak z powodu niedostatecznego wytwarzania tyroksyny i trójjodyrozyny, hormonów odpowiedzialnych za regulacje przemiany materii w organizmie człowieka. Chore osoby dodatkowo borykające się z problemem nadwagi i otyłości stosują drakońskie diety, które w konsekwencji wyniszczają ich organizm. Należy pamiętać, ze prawidłowa dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych. W przeciwnym przypadku może dojść do występowania niedoborów witamin i soli mineralnych, co z kolei może doprowadzić do pogorszenia wyników badań i stanu zdrowia. Ogranicz spożywanie tłuszczów nasyconych zawartych w mięsie wieprzowym, pokarmach typu fast food, maśle, kiełbasach, tłustych wędlinach, ciastkach, czekoladzie oraz pełnotłustych przetworach mlecznych. Nie rezygnuj jednak z tłuszczów nienasyconych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania mózgu i całego organizmu. Nie zapominaj o dodawaniu do potraw (w szczególności surówek) oliwy z oliwek, oleju słonecznikowego, lnianego, rzepakowego i z nasion wiesiołka oraz spożywaniu ryb morskich, orzechów laskowych, włoskich i migdałów. Należy zrezygnować ze spożywanie ciast, czekolady, słodyczy, wysokosłodzonych dżemów i konfitur, ponieważ są one źródłem cukrów prostych, które w dużej mierze przyczyniają się do powstania problemu nadwagi. Układając jadłospis należy zapomnieć o smażeniu i pieczeniu potraw w tłuszczu. Zamiast tego warto gotować na parze i w wodzie, a jeśli już piec, dusić i smażyć, to bez dodatku tłuszczu.

Przykładowy jadłospis dla osób z niedoczynnością tarczycy – 1700 kcal

Śniadanie ok. 510 kcal

  • Bułka grahamka z sałatą, serkiem twarogowym, rzodkiewkami szczypiorkiem i 1 łyżeczka otrębów – 1 sztuka
  • Kefir 150 g
  • Pomarańcza 1 sztuka
  • Zielona herbata 250 ml
    II śniadanie ok. 170 kcal
  • Sałatka z jajkiem – 1/4 główki sałaty, 1/2 papryki czerwonej, 1/2 ogórka zielonego, 1 jajko gotowane na twardo 1 szt.,odrobina soli, przyprawy ziołowe, 1 łyżka jogurtu naturalnego, 1 łyżka oliwy z oliwek,
  • Pieczywo ryżowe 1 sztuka
  • Woda mineralna zawierająca jod 250 ml

Obiad ok. 510 kcal

  • Dorsz gotowany na parze z ziołami 150 g
  • Sałatka z ugotowanych buraczków z dodatkiem soku z cytryny i oliwy z oliwek 250 g
  • Surówka z marchewki z rodzynkami 150 g
  • Sok wiśniowy 250 ml

Podwieczorek ok. 170 kcal

  • Jogurt naturalny 150 g
  • Gruszka 1 sztuka
  • Woda mineralna 250 ml
Kolacja ok. 340 kcal
  • Ryż brązowy 100 g – gotowany na wodzie
  • Mus jabłkowy 250 g
  • Śliwki suszone 5 sztuk
  • Cynamon
  • Herbatka owocowa 250 ml

Komentarze użytkowników